سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حکمت در طبیعتهای فاسد، سودی نمی بخشد. [امام هادی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :4
بازدید دیروز :2
کل بازدید :70746
تعداد کل یاداشته ها : 41
103/2/14
8:18 ع

مرمت ارگ بم توسط ایتالیایی ها

نوشته شده توسط مدیر در دسامبر 26th, 2011. دسته اخبار مرمت آثار تاریخی

سید مسعود علویان صدر در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس اظهار داشت: امروز در محل ارگ بم، برج یک ارگ با حضور سفیر ایتالیا، جمعی از کارشناسان، متخصصان و مدیران انستیتوهای علمی تحقیقاتی این کشور افتتاح شد. برج یک ارگ بم توسط کارشناسان ایتالیایی مرمت شده بود.

وی در ادامه افزود: ایتالیایی‌ها امروز طی تبادل تفاهم‌نامه‌ای، پروژه بعدی خود را در ارگ بم که بازسازی کاروانسرای ارگ است آغاز کردند.

معاون احیا و مرمت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به اینکه 60 پروژه مرمت در ارگ بم تعریف شده است، گفت: پروژه مرمت و بازسازی ارگ بم یک همکاری چند ملیتی بین ایران، آلمان، فرانسه، ایتالیاو ژاپن است که امروز با اتمام پروژه مرمت برج یک ارگ، کارگاه این بخش بسته شد.

علویان صدر ارگ بم را اولین تجربه مقابله با بحران در حوزه میراث فرهنگی اعلام کرد و گفت: پروژه بازسازی و مرمت ارگ بم با برنامه ریزی منظم و منسجم زمینه‌های بررسی و شناخت نیازها و برنامه‌های بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه مدت، تبیین دستورالعمل‌های اجرایی و بررسی الگوهای مختلف اجرایی برای حفاظت و مرمت ارگ بم به منظور بهره‌برداری از فناوری‌های نوین را فراهم کرد.

وی افزود: طی این سال‌ها موفقیت خوبی برای ایران حاصل شد که یکی از این موارد دستیابی به تکنولوژی سازه‌های خشتی و مقاوم‌سازی این بناها بوده است به طوری که یونسکو در اجلاس اخیر خود اعلام کرد که ایران پایلوت آموزش‌های حفاظت و مرمت سازه‌های خشتی در جهان شود و کارگاه‌های بین‌المللی در این زمینه را مدیریت کند.

معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یکی دیگر از توافقات انجام شده با ایتالیایی‌ها را پرداختن به بافت به جای مرمت تک‌بناها اعلام کرد و گفت: قرار شد تیم تخصصی در این زمینه وارد ایران شود تا بتوانیم بافت‌ها را هم احیا کنیم.

به گفته علویان صدر در حال حاضر 100 درصد ارگ بم؛ آواربرداری، 70 درصد؛ استحکام بخشی و تثبیت و 55 درصد هم مرمت شده است.

وی در ادامه در خصوص میزان بودجه صرف شده برای بازسازی و مرمت ارگ بم گفت: تاکنون 12 میلیارد تومان هزینه مرمت شده است که تا پایان بازسازی و مرمت کامل ارگ بم 100 میلیارد تومان بودجه نیاز است.

معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره زمان اتمام پروژه بازسازی و مرمت ارگ بم نیز اظهار داشت: پروژه مرمت ، بلند مدت است که حداقل 20 سال دیگر نهایی می‌شود.